Ακούσαμε όλοι μας τις τυμπανοκρουσίες της κυβέρνησης περί της αναγκαιότητας θέσπισης νέου νόμου σε αντικατάσταση του Ν.3013/2002 που οδήγησε στο ολοκαύτωμα στο Μάτι το 2018, λες και έφταιγε ο νόμος μόνο και όχι οι τραγικές ελλείψεις του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ).
Ψηφίστηκε και ο νέος “σωτήριος” Ν.4662/2020 (Α’ 27) από την κυβέρνηση, ελέω πρότασης του πρώην Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και νυν υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Νίκου Χαρδαλιά, παρά τις αντιρρήσεις που πρόβαλαν με επιχειρήματα συνδικαλιστές του χώρου των πυροσβεστών και των αποστράτων για τη θέσπιση ενός μηχανισμού γραφειοκρατικού και πολυδαίδαλου που θα απαιτηθεί μεγάλο διάστημα για να εφαρμοσθεί αφού είναι αναγκαίες δεκάδες εφαρμοστικές κανονιστικές πράξεις και για μια αναδιοργάνωση του Π.Σ που θα δημιουργήσει δεινά αντί να καλυτερεύσει τη θέση του πυροσβέστη.
Ακολουθεί η πανδημία του κορονοϊού, οι απολύσεις εργαζομένων, η εκ περιτροπής εργασία και η πολυδιαφημισμένη προώθηση της τηλεργασίας και των τηλεδιασκέψεων. Και ο κάθε αφελής περίμενε ότι ήταν ήδη επεξεργασμένες οι εφαρμοστικές κανονιστικές πράξεις και μέχρι την αρχή της αντιπυρικής περιόδου όλα θα ήταν έτοιμα.
Έλα ντε που η κυβέρνηση είχε άλλες επιλογές. Νωρίς – νωρίς άλλαξαν οι προτεραιότητες.
Η από 14 Μαρτίου 2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Π.Ν.Π) και συγκεκριμένα η παράγραφος 4 του άρθρου 4 ορίζει επί λέξει: “4. Μέχρι την έκδοση των κανονιστικών πράξεων, με τις οποίες θα καθοριστούν η οργάνωση, η λειτουργία, οι αρμοδιότητες και η διάρθρωση των επιχειρησιακών και διοικητικών δομών και λειτουργιών που προβλέπονται στον ν. 4662/2020, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας ορίζεται ότι εξακολουθούν να λειτουργούν ή αναβιώνουν επιχειρησιακές και διοικητικές δομές της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (Γ.Γ.Π.Π) σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας, όπως ίσχυε πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4662/2020.
Στη συνέχεια με την υπ’ αριθ 8778/14-03-2020 Απόφαση του Γ.Γ.Π.Π. κ. Νίκου Χαρδαλιά, γίνεται γνωστή η Π.Ν.Π στους Δήμους και τις Περιφέρειες και η αναστολή εφαρμογής του ν. 4662/2020.
Συνεπώς παρά τις προβαλλόμενες αιτιάσεις ότι θα απαιτηθεί αρκετό χρονικό διάστημα για να εφαρμοσθεί ο νέος πολυπλόκαμος και δυσκίνητος νόμος και ότι αυτό το καλοκαίρι είναι αδύνατη η εφαρμογή του, η κυβέρνηση δήλωνε έτοιμη να ανταποκριθεί και να ολοκληρώσει τις κανονιστικές πράξεις που απαιτούνταν. Η εξέλιξη αυτή, όμως, απογυμνώνει το νέο θεσμικό πλαίσιο που ψηφίστηκε, επιβεβαιώνει τις χρονικές και όχι μόνο αντιρρήσεις συνδικαλιστών, το βάζει στον “πάγο”, ξεκινά τις μεταθέσεις πυροσβεστών από υπηρεσίες με λίγα κενά οργανικής δύναμης σε άλλες τελείως ελλειμματικές και αναβιώνει με την πιο πάνω Π.Ν.Π, το Ν.3013/2002 που είχε θεωρήσει η κυβέρνηση υπεύθυνο για την τραγωδία του 2018.
Με δεδομένες λοιπόν αυτές τις εξελίξεις είναι υποκρισία η δήλωση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη σε σύσκεψη το Σάββατο 2 Μαΐου, στις εγκαταστάσεις της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, ενάμισι μήνα περίπου μετά τη θέση σε ισχύ της πιο πάνω Π.Ν.Π., ότι το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του 2020 [Ν.4662/2020 (Α’ 27)] και η ενδυνάμωση του Π.Σ. αποτελούν μία εξαιρετική ευκαιρία για την περαιτέρω αναβάθμιση τόσο του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.) όσο και εν γένει του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, αλλά και παρακαταθήκη για το μέλλον, με στόχο πάντα την προστασία της ανθρώπινης ζωής, της περιουσίας των Ελλήνων πολιτών και του φυσικού περιβάλλοντος.
Φυσικά δεν χρειάζεται να σχολιάσουμε τις αντίστοιχες εγκωμιαστικές δηλώσεις του Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΟΕΥΠΣ) και την πρόσφατη ανακοίνωση της για τον σχετικό Νόμο, με δεδομένο ότι απλά για ακόμη μία φορά επιβεβαιώνουν τον λόγο ύπαρξής τους στα συνδικαλιστικά πράγματα του πολύπαθου εργασιακού χώρου.
Η αναβίωση, όμως του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου που είχε πολλαπλά κατηγορηθεί για την τραγωδία του 2018, δεν μπορούσε να παραμείνει χωρίς παρεμβάσεις.
Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη οδηγούμενο από το φόβο μιας νέας αποτυχίας στην ερχόμενη αντιπυρική περίοδο, με δεδομένη την εφαρμογή του ίδιου νομικού πλαισίου, προτίμησε, αντί να ενδυναμώσει τα προληπτικά μέτρα και μέσα του νέου αντιπυρικού σχεδιασμού, να χρηματοδοτήσει ικανά και έγκαιρα δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση και να καλύψει τις ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος σε μόνιμο προσωπικό, ατομικό εξοπλισμό και οχήματα, να επιβαρύνει το κόστος της φετινής περιόδου με ενοικίαση περισσότερων εναερίων μέσων, πληρωμάτων και τεχνικής υποστήριξης αυτών, σε μια περίοδο που λόγω του κλεισίματος χιλιάδων επιχειρήσεων της ανεργίας, της εκ περιτροπής εργασίας και των ελαστικών σχέσεων αυτής, η οικονομική κατάσταση του λαού έχει καταρρεύσει.
Συγκεκριμένα φέτος νοικιάστηκε ο μεγαλύτερος αριθμός εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης αποτελούμενος από 20 Ε/Π (8 βαρέως τύπου και 12 μεσαίου τύπου) προϋπολογισθείσας δαπάνης περίπου 39.000.000 ευρώ τη στιγμή που το κόστος σε άλλες αντιπυρικές περιόδους ήταν στο επίπεδο των 20.000.000 ευρώ περίπου. Είναι άλλη μια ένδειξη της λαθεμένης εκτίμησης ότι οι πυρκαγιές σβήνουν από τα μέσα αυτά και όχι από τις καλά οργανωμένες επίγειες δυνάμεις. Η επίκληση της πιθανότητας επιδείνωσης των κλιματολογικών συνθηκών, είναι φυσικά αστεία.
Οι δύο νέες αερομεταφερόμενες μονάδες του Αιγαίου και του Ιονίου, με έδρα τη Σάμο και τον Άραξο, αντίστοιχα, που στελεχώνονται από το ήδη υπάρχον προσωπικό του Π.Σ., η πρόσληψη επιπλέον 1.300 εποχικών δασοπυροσβεστών σε σχέση με το 2019 μη εκπαιδευμένων στο…” και πέντε” της αντιπυρικής περιόδου, η ίδρυση 84 νέων εποχικών πυροσβεστικών κλιμακίων αντί της ενδυνάμωσης και ενίσχυσης των υπαρχόντων μόνιμων κλιμακίων για τις ανάγκες αστικών και δασικών πυρκαγιών και οι δωρεές των “φιλεύσπλαχνων” επιχειρηματικών ομίλων σε οχήματα και μέσα ατομικού εξοπλισμού, αποτελούν “σταγόνα στον ωκεανό”, ημίμετρα και εξακολουθούν να υφίστανται οι ανάγκες για την αναδιοργάνωση και την κάλυψη των αναγκών σε προσωπικό και μέσα του Π.Σ.
Και φέτος η αντιπυρική περίοδος είναι δύσκολη. Όλοι εύχονται οι πυροσβέστες συνάδελφοι να κάνουν το καλύτερο δυνατό, τηρώντας τους απαραίτητους κανόνες ασφάλειας και υγιεινής. Η επόμενη αντιπυρική περίοδος να τους βρει ενισχυμένους τόσο σε επίπεδο πρόληψης, όσο και καταστολής των δασικών πυρκαγιών. Όλα αυτά προϋποθέτουν αγώνες από τους ίδιους και εγρήγορση των λαϊκών διεκδικήσεων στην κατεύθυνση αυτή.