Το 2015 το brain fart της πρόσληψης πυροσβεστών μέσω των πανελληνίων εξετάσεων δημιούργησε το πρόβλημα το πως θα καλυφθούν οι ανάγκες σε οδηγούς πυροσβεστικών οχημάτων μιας και μέχρι προ πανελληνίων οι προσλήψεις μόνιμων πυροσβεστών διαχωρίζονταν σε μάχιμους και οδηγούς. Οι οδηγοί είχαν υποχρεωτικά πολιτικό δίπλωμα Γ’ κατηγορίας και προσμετρούσαν στα μόρια πρόσληψης και τα ένσημα οδήγησης. Οι περισσότεροι εκ των προσληφθέντων είχαν χιλιάδες χιλιόμετρα στο τιμόνι σε ογκώδη οχήματα. Μέχρι εκείνα τα χρόνια το σκεπτικό ήταν ότι “ο Οδηγός γίνεται Μάχιμος, ο Μάχιμος δεν γίνεται Οδηγός”. Για αυτό στους διαδρόμους του Αρχηγείου συζητιόταν ακόμα και το ενδεχόμενο όλοι οι πυροσβέστες που θα προσλαμβάνονται να είναι κάτοχοι πολιτικού διπλώματος Γ’ κατηγορίας. Μετά όμως “έπαθαν” πανελλήνιες.

(fb) Δημήτρης Ζέρβας, Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος

Εγκλωβισμένοι πλέον στην απόφαση των πανελληνίων, αποφασίστηκε η εφαρμογή ενός εσωτερικού συστήματος εκπαίδευσης των δοκίμων πυροσβεστών και ως οδηγοί (κάτι σαν στο στρατό) και μάλιστα με την “ρήτρα” ότι αν οι δόκιμοι αποτύχουν στην οδήγηση αποβάλλονται από την Σχολή. Δηλαδή ένας 18 ετών χωρίς καν να έχει εμπειρία στο τιμόνι ενός Ι.Χ. θα εκπαιδεύονταν ως οδηγός σε ογκώδη οχήματα έκτακτης ανάγκης. Αν και αρκετά στελέχη στο Α.Π.Σ. αναγνώριζαν ότι θα είναι πρόβλημα κανείς δεν μιλούσε.

Μόνο ένας το τόλμησε πριν 2-3 χρόνια σε συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος ότι πρέπει να γίνονται προσλήψεις έμπειρων Επαγγελματιών Οδηγών ως οδηγοί πυροσβεστικών οχημάτων και όχι να δημιουργούνται από την Πυροσβεστική Ακαδημία. (κρατήστε το για το τέλος του σεντονιού)

Πριν 3-4 χρόνια αν θυμάμαι καλά είχαμε 5 σοβαρά ατυχήματα με Πυροσβεστικά Οχήματα, ευτυχώς χωρίς απώλειες. Είναι πρώτη φορά που φτάνουμε αυτό τον αριθμό ατυχημάτων που βλέπουν το φως της δημοσιότητας ενώ είναι δεδομένο ότι θα υπάρχουν και άλλα (χαζοσυγκρούσεις) που δεν τα μαθαίνουμε. Αν θυμάμαι καλά είχαμε κατά μέσο όρο 0 έως 1 σοβαρό ατύχημα τον χρόνο.

Ας μην γελιόμαστε, στις περισσότερες περιπτώσεις των τροχαίων γενικά, υπαίτιος είναι ο ίδιος οδηγός ο οποίος οφείλει να τηρεί τους κανόνες, να γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του οχήματός του και να προσαρμόζεται στις συνθήκες του δρόμου.

Το ότι μπορεί να είσαι οδηγός οχήματος έκτακτης ανάγκης δεν αλλάζει τίποτα από τα παραπάνω ποσό μάλλον δυσκολεύουν περισσότερο οι συνθήκες κίνησης. Ο ΚΟΚ είναι ξεκάθαρος. Δεν θα σου κοπεί κλήση για ταχύτητα, κόκκινο, κτλ. Σε περίπτωση όμως που προκληθεί κάποιο ατύχημα/δυστύχημα θα αντιμετωπιστείς όπως ισχύει για όλους, πόσο μάλλον πιο αυστηρά γιατί είσαι “επαγγελματίας”. Η σειρήνα δεν είναι άλλοθι και ελαφρυντικό.

Το ζήτημα της οδήγησης ενός οχήματος Έκτακτης Ανάγκης και μάλιστα Φορτηγού είναι πάρα πολύ σοβαρό. Κάθε εξίσωση με την οδήγηση στρατιωτικού οχήματος είναι τουλάχιστον ατυχής για να μην πω βλακώδης για πολλούς λόγους. Επίσης, τουλάχιστον επιεικώς προβληματική είναι και η διαδικασία τόσο της εκπαίδευσης των Δοκίμων Πυροσβεστών ως οδηγοί όσο και η βάπτιση εκπαιδευτών οδηγών με ελάχιστο κριτήριο την παλαιότητα/αρχαιότητα. Το ότι κάποιος μπορεί να είναι ο καλύτερος οδηγός δεν τον κάνει εξίσου καλό Εκπαιδευτή. Λίγο πολύ μου θυμίζει όταν ο πατέρας παίρνει το παιδί του να του μάθει οδήγηση σε μια αλάνα.

Ενας εκπαιδευτής υποψηφίων οδηγών (αυτοί που πήγαμε όλοι να πάρουμε δίπλωμα και θα στείλουμε και τα παιδιά μας) για να γίνουν οδηγοί…

1. Σπούδασε 4 εξάμηνα σε ΙΕΚ,

2. Έκανε πρακτική σε σχολή

3. Έδωσε γραπτές και προφορικές εξετάσεις των μαθημάτων του ΙΕΚ

4. Απάντησε όλες τις ερωτήσεις των βιβλίων των υποψηφίων οδηγών ΧΩΡΙΣ να έχει δικαίωμα λάθους.

5. Έδωσε πρακτική και θεωρητική εξέταση ΞΑΝΑ όλους τους τύπους οχημάτων.

Πως λοιπόν μπορεί να εξισωθεί μια τέτοια διαδικασία απονομής ιδιότητας Εκπαιδευτή Οδηγών, με μια εσωτερική διαδικασία της Πυροσβεστικής Ακαδημίας ολίγον εβδομάδων για την δημιουργία εκπαιδευτών πυροσβεστικών οχημάτων που θα αναλάβουν να παράξουν οδηγούς Φορτηγών (ιδιαίτερου χειρισμού και οδήγησης σε μη κανονικές συνθήκες) από το μηδέν και οι οποίοι αύριο κιόλας θα κυκλοφορήσουν στους ίδιους δρόμους “με μένα και με σένα”;

Το γεγονός ότι όλοι οι δόκιμοι είναι επιτυχόντες στην οδήγηση (γιατί άμα κοπείς αποβάλλεσαι από την Σχολή) είναι η απόδειξη ότι το σύστημα πάσχει σοβαρά.

Και φτάνουμε στο σήμερα με την εξής απορία… Αφού από το 2019 μέχρι σήμερα έχουν αποφοιτήσει από την Σχολή Πυροσβεστών πάνω απο 500 πυροσβέστες-οδηγοί. Γιατί υπάρχει γκρίνια για έλλειψη οδηγών;

Μακάρι κάτι να μου ξεφεύγει σε όλο αυτό.

Ο οδηγός είναι υπεύθυνος για το όχημα. Θυμάμαι πριν 15 χρόνια περίπου όταν μετέβη ως Εποχικός-Οδηγός σε μια φωτιά στην κερατέα με ένα αστικού τύπου “χαμηλό” πυροσβεστικό όχημα, “διατάχθηκα” από αξιωματικό να το πάω σε ένα πολύ κακοτράχαλο δρόμο και αρνήθηκα να το κάνω. Ήταν σίγουρο ότι θα “έβρισκε από κάτω” και επίσης δεν υπήρχε χώρος αναστροφής και διαφυγής. “Το αμάξι εγώ δεν το πάω εκεί μέσα και κάνε μου αναφορά” του είπα επί λέξει. Φούσκωσε – ξεφούσκωσε και τελικά με έστειλε αλλού. Κύριοι όταν ξέρεις την δουλειά σου μην φοβάσαι κανένα. Εσύ χειρίζεται το όχημα εσύ έχεις και την ευθύνη. –

Σήμερα, είναι κοινό μυστικό ότι ελάχιστοι εκ των αποφοίτων πυροσβεστών (μέσω πανελληνίων) είναι αυτοί που πιάνουν τιμόνι με το πρόβλημα να επιδεινώνεται χρόνο με τον χρόνο.

Τέλος πάντων μην μου δίνετε και μεγάλη σημασία… Άλλωστε τι μπορεί να ξέρει ένας εθελοντής πυροσβέστης, απόφοιτος ΙΕΚ Εκπαιδευτών οδηγών, που έχει διατελέσει και εκπαιδευτής οδηγών στρατιωτικών οχημάτων και έχει γράψει κάμποσες ώρες οδήγησης σε Λεωφορεία, Πυροσβεστικά και Ασθενοφόρα τα τελευταία 24 χρόνια.

Σήμερα 22 Σεπτεμβρίου 2024 ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ανακοίνωσε την πρόσληψη 100 οδηγών στο Πυροσβεστικό Σώμα.

Υ.Γ. Στο παραπάνω σεντόνι δεν έκανα αναφορά για την τακτική πολλών Διοικήσεων με διάφορες προφάσεις να στερούν από εθελοντές πυροσβέστες – επαγγελματίες οδηγούς (στον ιδιωτικό τους βίο) την έκδοση υπηρεσιακού διπλώματος Γ’ κατηγορίας. Είναι θέμα για άλλο σεντόνι.

peaps.gr